08.11.2024
Нацбанк України вимагає від банків не ігнорувати запити БЕБ
Національний банк України вимагає від банків не ігнорувати запити Бюро економічної безпеки (БЕБ) та розкривати банківську таємницю клієнтів протягом 10 днів після отримання відповідного запиту. Українські банки зобов'язані своєчасно, в необхідному обсязі та у визначеному форматі надавати інформацію про банківські рахунки та операції своїх клієнтів до БЕБ — органу, що виник на базі колишньої податкової міліції. Ігнорування запитів БЕБ є неприпустимим.
Про це йдеться у внутрішньому листі Національного банку України № 24-0006/81883 із заголовком «Про дотримання термінів та способу надання інформації на запити Бюро економічної безпеки України», який потрапив до розпорядження видання «Країна» і яке далі аналізуватимусть адвокати АО LIGRO.
Лист був направлений у відповідь на скарги БЕБ щодо несвоєчасного та неналежного інформування. Національний банк посилається на окремий лист Бюро, в якому зазначається, що деякі банки не встигають своєчасно і в потрібній формі надати інформацію про банківські операції клієнтів або передають ці дані неналежними каналами зв'язку.
Згідно з документом, банки повинні використовувати для передачі інформації захищений канал зв'язку АРМ-НБУ-інформаційний, дотримуючись вимог щодо безпеки, таких як листування у захищеному вигляді з використанням ідентифікатора. Однак деякі фінансові установи, як зазначається у листі, досі передають дані через звичайну пошту, що є порушенням регламенту.
Національний банк підкреслює, що банки зобов'язані виконувати запити БЕБ упродовж 10 робочих днів та надавати конкретну інформацію, зокрема щодо банківських рахунків клієнтів, а також операцій, здійснених на користь або за дорученням клієнтів. Це може включати відомості щодо операцій без відкриття рахунків за певний проміжок часу або на конкретну дату, а також інформацію щодо фізичних осіб, юридичних осіб або фізичних осіб-підприємців.
Крім того, Національний банк наголошує на необхідності забезпечення конфіденційності та гарантування безпечної доставки інформації при розкритті банківської таємниці. Відомості, що містять банківську таємницю, не повинні передаватися через незахищені канали, такі як факс.
Окремо в листі зазначено, що банки не повинні повідомляти клієнтів про запити БЕБ і мають надавати всі необхідні дані на вимогу. У разі ненадання або несвоєчасного надання інформації, а також у разі надання недостовірних або неповних даних, банки можуть бути притягнуті до відповідальності.
«Враховуючи викладене, наголошуємо, що ненадання БЕБ запитуваної інформації, надання свідомо недостовірної або неповної інформації, порушення встановлених термінів та способів надання інформації, а також повідомлення третіх осіб про запитувану інформацію є порушенням вимог банківського законодавства щодо порядку розкриття інформації, яка становить банківську таємницю. За ці порушення можуть бути застосовані заходи впливу з боку Національного банку України», — зазначається у листі № 24-0006/81883.
Фахівці АО LIGRO, належнім чином захистять Вашу банківську таємницю у разі її незаконного та безпідставного розголошення. Для детальної консультації з цього питання звертайтесь за контактними номерами телефонів.